
Bergen kommune, Årstad
- Tiltaksområde: Gange, Sykkel, Trafikksikkerhet
- Satsingsområde byvekstavtale: Gange og sykkel
- Finansieringskilde: Statlige belønningsmidler
- Status: Ferdigstilt
Klaus Hanssens vei har som første gate i Bergen blitt sykkelprioritert gate. Den 1 km lange gaten har blitt merket med rød asfalt og et symbol i veibanen der det står "Bilen er gjest".
Flere funksjoner
Det røde dekket har flere funksjoner:
- Gjøre det tydelig for alle trafikanter at de ferdes i en sykkelprioritert gate og at man her kan regne med økt sykkeltrafikk.
- Fungere som visuell innsnevring av kjørebanen for å dempe fart.
- Lede syklistene til å ligge mer synlig i veibanen.
- Lett la seg kombinere med andre byfunksjoner: Sammenlignet med å bygge sykkelfelt eller sykkelvei, lar konseptet «sykkelprioritert gate» seg lettere kombinere med ivaretakelse av andre behov i gaten, som gateparkering for bil, varelevering, kjøring til eiendom og grøntareal.
Fjerning og flytting av parkering
Samtidig med merkingen, er det fjernet og flyttet noen parkeringsplasser for å gjøre strekningen mer trygg og oversiktlig.
Parkeringsplassene i nedre del fordelt over et lengre strekk, for å gi plass til bedre møtelommer og bedre sikt inn mot avkjørslene. Antall parkeringsplasser totalt i nedre del er det samme som før.
De seks parkeringsplassene i øvre del er fjernet av trafikksikkerhetshensyn, men her er det parkeringsmuligheter i tilstøtende gater med kort gåavstand.
Tiltaket i Klaus Hanssens vei er en oppfølging av overordnet sykkelstrategi og gåstrategi for Bergen kommune. Som en del av sykkelstrategien ble det utarbeidet et sykkelnett for gater som skal få en mer sykkelvennlig utforming.
En test av sykkelprioritering
Klaus Hanssen vei inngår som en del av dette nettet, og blir en test for å se hvordan sykkelprioritert gate virker.
Formålet med prosjektet er å teste ut konseptet sykkelprioritert gate, evaluere erfaringene og vurdere om dette er en type løsning som bør brukes i den videre utbyggingen av sykkelveinettet i Bergen.
Tiltaket er gjennomført av Bymiljøetaten i Bergen kommune, og er finansiert med statlige belønningsmidler gjennom Miljøløftet.
Tekst: Bergen kommune