

Bakgrunn, vedtak og fremdrift
Her får du oversikt over historikken i arbeidet med Bybanen fra sentrum til Åsane.
Planprosess og fremdrift
- Melding om oppstart av planarbeidet for Bybanen til Åsane ble varslet i mai 2018. Reguleringsplanene ble vedtatt i Bergen bystyre 31. mai og 27. september 2023.
- Bergen bystyre vedtok i oktober 2024 at strekningen fra Kaigaten til Sandviken skal reguleres på nytt. Melding om oppstart er varslet.
Oversikt over politiske vedtak
Bybanen fra sentrum til Åsane
Traséen for Bybanen i sentrum og Åsane ble vedtatt av Bergen bystyre 20. april 2016 (sak 88/16), og traséen i Sandviken med forlenget Fløyfjellstunnel ble vedtatt 31. januar 2018 (sak 19/18).
Byrådet i Bergen vedtok i møte 09.05.2018 (sak 1111-18) oppstart av reguleringsplanarbeid for:
- Bybanen fra sentrum til Åsane
- Forlengelse av Fløyfjellstunnelen fra Sandviken til Eidsvåg
- Hovedsykkelrute fra sentrum til Åsane
Bybanetraséen fra Kaigaten i sentrum til Vågsbotn i Åsane er 12,7 km lang og har 14 holdeplasser. Sykkeltraséen fra Kaigaten til Vågsbotn er ca. 13 km lang. Forlengelsen av Fløyfjelltunnelen er ca 3 km, slik at total lengde på Fløyfjellstunnelen blir ca. 5,5 km.
Løsningene i Eidsvåg ble fulgt opp i egen sak til bystyret 24.03.2021. Bystyret vedtok fagetatens anbefaling av konsept 1 og besluttet videre at «Reguleringsplanen skal opne for at det skal kunne byggjast ei løysing der portalane til Fløyfjellstunnelen er forlenga under eit miljølokk fram til bru over stemma».
Reguleringsplanene ble behandlet i byrådet 20. oktober 2022. Planforslaget ble vedtatt lagt på høring.
Filmen under ble laget til høringen i 2022, og viser planforslaget slik det så ut da:
Reguleringsplanene for Bybanen og hovedsykkelrute fra sentrum til Vågsbotn ble vedtatt i Bergen bystyre 31. mai og 27. september 2023
Bybanen fra Kaigaten til Sandviken (Tunneltrasé i sentrum)
Bergen bystyre vedtok at strekningen fra Kaigaten til Sandviken skal reguleres på nytt i oktober 2024.