Slik kommer du i gang med vintersykling: Sjekk ut Eivinds beste tips.

Har du lyst til å komme i gang med å sykle om vinteren? Her er noen tips fra en som har vært ute en vinterdag før.

– Det er egentlig ikke noen forskjell på å sykle om sommeren og om vinteren. Det krever bare at du er litt bedre skodd og litt bedre kledd, sier Eivind Kvamm-Lichtenfeld.

Eivind sitter i styret Syklistforeningen, avdeling Bergen, og sykler stort sett til og fra jobb hele året. Dette er hans  råd for å gjøre vintersyklingen til en lek.

1. Husk piggdekk!

Piggdekk er mye viktigere når du kjører med to hjul enn på fire.

– Med en bil har du fire balansepunkt, på sykkel faller du om dekkene sklir. Så da trenger du noen pigger som kan gripe fast i isen, sier Eivind.  

2. Ha egne hjul for piggdekkene

Det er ikke så vanskelig å skifte dekk heller. Men hvis du helst foretrekker å sykle piggfritt når det ikke er glatt, er det greit å ha egne hjul for vinterføre. Dersom du også har hurtigkobling, kan du i løpet av få minutter skifte når forholdene endrer seg og snøen laver ned eller kvikksølvet synker.

3. Kle deg godt

Eivind bruker alltid ullklær innerst når det er kaldt. –  Ull holder deg varm selv om den blir våt, og den leder fuktigheten bort fra kroppen.

I Bergen sykler han med regntøy ytterst stort sett hele året. Og på hendene?

 – Jeg bruker hansker i neopren, de er slitesterke, og isolerer også når de er våte. Hvis det en blir skikkelig kaldt, bruker jeg votter utenpå. Eller kan man bruke styremoffer (bar mittens). Det ser ut som en labb som man fester rundt håndtaket på styret og stapper hånden inni.

4. Ha en tynn lue under hjelmen

En lue under hjelmen holder deg varm. Bruk en tynn lue, gjerne i ull, da får den plass uten å være i veien for passformen til hjelmen.   

5. Husk lykt og refleks

Eivind har lykt foran, og en blinkende rød baklykt. I tillegg har han et blinkende lys foran på jakken, og et blinkende rødt bak på sekken. Og så har han et refleksbånd på hver arm. Refleksvest og reflekstrekk på hjelm og sekk er også smarte tips.

6. Sjekk om det er glatt

Eivind sjekker alltid termometeret før han går ut av huset. – Er det et par plussgrader og klart, kan det være glatt, er det minusgrader og vått, er det garantert glatt sier han. Han sjekker underlaget med foten når han kommer ut av huset og tar gjerne en bremsetest underveis:

– Det vil jo variere fra sted til sted om det er saltet eller ikke. Så viss jeg f. eks kommer fra en trafikkert hovedvei til en stikkvei, er det greit å ta en kontroll på begynnelsen av veien.

7. Senk setet

Når det er glatt senker Eivind setet, så han raskt an ta foten nedi om det blir glatt. Er det isete, bruker han gjerne brodder på den ene eller begge føttene.

8. Plasser deg riktig og avpass farten

– Når jeg sykler, gir jeg meg selv ekstra mye rom i tilfelle det kommer noe uforutsett, eller at en bil kommer for nærme. Slik at jeg har mulighet til å svinge vekk. Og så er det selvfølgelig viktig å tilpasse farten etter forholdene.

– Når bilene spruter saltslaps ut i sykkelfeltet, kan det bli voldsomt glatt, og plutselig ujevnt underlag. Da bruker jeg heller bilveien for ikke å falle.

9. Gi kjeden litt olje av og til

– Jeg smører kjedet jevnlig. Ikke hver gang jeg bruker sykkelen, men oftere om vinteren enn ellers. Oljen vaskes lett av når det er sidelengs regn, eller borto–vær som jeg kaller det.

–  Husk at det bare leddene som trenger smurning, ikke utsiden på kjedet. Det er faktisk viktig å ikke ha mye smurning på utsiden, for oljen samler skitt og sliter kjedet. Har man for mye olje, kan man tørke det av med å holde en klut forsiktig rundt mens man trør.

–  Og husk: Hvis kjedet synger, smører du for sjelden.

10. Spyl av salt og søle

Om du også har mulighet til å spyle av salt og søle av sykkelen når du kommer frem, og kan la den stå inne og tørke, ja da varer den lenger, sier Eivind. 

 –  Men husk å spyle med svakt trykk så det ikke kommer inn vann der det ikke skal. Det er svært viktig at sykkelen står frostfritt mens den renner av seg.  Hvis ikke kan man lett få frostsprengning og sykkelen er totalvrak. Da er det bedre å la være å spyle.